Despre un armean și Coco Chanel. Și-un pic de Jfenzi…
Până la a vorbi despre un parfum, de ce este unul mai bun decât altul, poate că ne-ar fi tuturor de folos să remarcăm o tendință a lumii mondene. O tendință a modei sau poate doar a oamenilor din industria de parfumuri, dar care cu siguranță are legătură cu transformarea societății noastre. S-ar putea crede că este vorba doar despre eliberarea sexului. Însă, de fapt, este adusă în discuție supremația din modă, din industria cosmeticelor și a parfumurilor, este dacă vreți o răsturnare a miturilor. Inclusiv a miturilor despre viața intimă a fiecăruia dintre noi…
Tentativa de coborâre a renumitei Coco Chanel de pe piedestalul ei se desfășoară într-un mod foarte puțin voalat. Ce mai, marea creatoare de modă și de parfumuri este atacată direct de către unul dintre cei mai rebeli parfumieri ai timpului! Dar, puțină răbdare și încercați să urmăriți raționamentul de mai jos.
Alegeți: nume, preț sau parfum surprinzător
Când ne alegem un parfum ar trebui să ne gândim că e important să ne definească, iar mai ales să ne dorim a purta acel parfum, spune Francis Kurkdjian, un parfumier celebru al zilelor noastre. Și, ne întrebăm noi, de ce ar fi atât de important să ținem cont de sfatul unuia dintre acei profesioniști în al căror nume avem dificultăți de memorare. Căci acesta este adevărul, dacă parfumurile lui s-ar numi doar Kurkdjian și nu s-ar identifica și prin alt nume, de exemplu „A la Rose” sau „Aqua Universalis”, cine le-ar putea memora!?
Numele la un parfum este ceva într-adevăr important. În loc să spunem „parfumul ăla, știi tu, nu pot să-i pronunț numele, dar știi despre ce vorbesc” am putea să ne referim direct la „Charme naturel” de la Jfenzi. Sau la „C’est la vie”, să recunoaștem că sunt mult mai ușor de memorat. Și ce bine ar fi dacă un parfum ar fi cu atât mai bun cu cât îl ținem minte mai ușor! Și, la urma urmei, cine n-a auzit de parfumurile Coco Chanel care, fie și doar sub aspectul ușurinței de memorare sunt superioare, poate, tuturor parfumurilor din lume. Evident, vorbim despre parfumuri originale.
Desigur că mai sus au fost doar exemple, pretexte de discuție. (Apropo de exemple, ați văzut cât costă un parfum Kurkdjian pe E-mag și cât costă unul Jfenzi? Și deși amândouă sunt parfumuri originale, de ce ați avea încredere mai multă în primul? Doar din cauza diferenței de preț!? Desigur, raționamentul are valoare pentru cineva care nu a folosit niciunul dintre acestea…)
Rebeliunea unui parfumier
Revenind la Francis Kurkdjian, să remarcăm totuși că este un tip al naibii de ancorat în societatea modernă. Se poate observa acest lucru din însăși felul în care se prezintă, din interviurile pe care le dă și de fapt din tot palmaresul lui de business într-una dintre cele mai „mirositoare” meserii din lume: crearea de parfumuri! Dar pentru a-l înțelege pe Francis Kurkdjian trebuie să citiți interviuri adevărate, așa cum se fac ele în publicațiile serioase și nu neapărat în blogurile tabloidizate din România. Vă vom ușura sarcina și vom extrage esența parfumului din aceste interviuri.
Spunea Francis K despre tipurile de parfum, de zi sau de noapte, că de fapt clasificarea lor în acest mod este o mare, mare, prostie! De ce!? Simplu, pentru că vremurile s-au schimbat enorm. Pentru ce-și dă o femeie cu parfum, dacă nu pentru a fi mai senzuală!? Ori, în acest caz, atracția bărbatului, de ce s-ar face și s-ar manifesta neapărat numai după ora opt seara? Și de fapt cine spune că pentru a face sex trebuie să aștepți întunericul, când acest lucru se poate întâmpla foarte bine în miezul zilei. Căci, poate, mai ales la acest lucru trebuie folosit un parfum, la seducție, la atracție, la înrobirea partenerului.
De obicei, la sfârșitul interviurilor, Francis Kurkdjian arunca pastila: și aveți grijă, nu vă dați cu parfum acolo unde vreți să fiți sărutată! O aluzie evidentă la libertatea sexuală a zilelor noastre.
Cel mai bun parfum
Atacul atât de străveziu la Coco Chanel, căci ea a spus cuvintele ce au rămas celebre, acelea cu parfumarea locului unde se vrea un sărut, se face probabil dintr-o rațiune evident comercială. Justificarea are logică, așa era acum 50-70 de ani, spune Francis K. Acum e altfel, un parfum trebuie să ne dorim să-l purtăm, există oameni care nu poartă nimic în acest sens și sunt fericiți.
Rebeliunea armeanului este evidentă. S-ar putea ca tocmai ignorarea oricărei logici comerciale să fie și strategia sa. Culmea, întrebat despre ce parfum îi place, el a spus că niciunul, că el după ce le creează și uită de ele. Teoretic, a vrut să spună că nu poate crea ceva nou până nu se debarasează de cel vechi. Că ultimul copil este și cel mai iubit, vechile teorii ale creatorilor, bla, bla, bla…
De fapt, Francis K a vrut să să spună un singur lucru: toate parfumurile mele sunt bune! Întotdeauna următorul meu parfum va fi mai bun. Nu este ca la Coco Chanel, să vă doriți unul singur. La mine sunt toate excelente! O teorie care, probabil, dacă va mai primi adepți, va duce la distrugerea mitului Chanel. Adică a unui nume care, să recunoaștem, este mult mai ușor de ținut minte.