Skip to main content
Transport GRATUIT la comenzi de peste 135 RON

Cel mai bun parfum și întâmplarea

Publicat în
decembrie 8, 2018

Inventarea celui mai celebru parfum al tuturor timpurilor s-a făcut poate din greșeală. Se spune că marile averi se fac în vremuri tulburi. Posibil. Așa cum marile idei vin din greșeală, așa cum marile invenții se fac pentru că ai lovit ceva cu piciorul, pentru că ai spart o sticlă prin mișcarea cotului sau cine știe ce altă trăsnaie a făcut cineva aflat în locul potrivit la momentul potrivit. Probabil așa a fost și cu Chanel nr. 5, cel mai cunoscut parfum.

Încearcă și un parfum surprinzător de la Jfenzi

Se spune că Chanel nr. 5 a fost inventat din greșeală, când un laborant a pus prea multă aldehidă în „prototipul” parfumului. Poate fi doar un zvon sau poate fi un adevăr ascuns, e greu de dovedit dacă e real sau doar o poveste despre întâmplare. Și ca să vedeți ce rost are întâmplarea în viața unui om, cel mai celebru parfum din toate timpurile nu a adus glorie, eternitate și bani respectivului laborant, nici patronului acestuia ci unei femei: Coco Chanel!

coco chanel

Pentru standardele acelor vremuri, Coco Chanel ar fi putut fi numită o amantă de lux, iar abia mai târziu o femeie de afaceri. Cum se îmbină amorul pe bani, pe bani mulți, cu capacitatea de a face sau de a descoperi ceva etern este chiar un mister. Curios este că vorbim despre eternitate tocmai despre ceva care este efemer. Căci niciun parfum din lume nu se păstrează. Îl miroși și gata. Apoi, generațiile următoare îi dau viață prin povești. Asta e ciudat.

Cine poate să-ți redea cum a fost primul Chanel nr. 5!? Acela din 1921. Aveți certitudinea că dacă-l veți cumpăra va fi la fel ca acela original? Nicidecum. Veți cumpăra o poveste. O amintire. Și s-ar putea să fie și fals…

O întâmplare…

Deci, revenind la inventarea acestui parfum al tuturor timpurilor care este Chanel nr. 5, felul în care a fost creat ar putea să provoace o polemică eternă. Am putea discuta la nesfârșit despre un presupus brevet de invenție, despre dreptul drepturile de producție sau despre bani, câți și cui s-ar cuveni din vânzarea acestui parfum. Dar, veți vedea, totul nu este decât o întâmplare.

parfumir Ernest Beaux
parfumier Ernest Beaux

Laborantul căruia (presupunem) i-a tremurat mâna și a scăpat prea multă aldehidă în mostra de parfum, acum este nimic. Este pref prin cine știe ce cimitir. Numele lui nici nu mai contează. Dar șeful lui, creatorul de parfumuri poate cel mai cunoscut din secolul XX, respectiv Ernest Beaux, a ajuns totuși să se bucure de celebritate. Ernest Beaux, atunci când s-a întâlnit cu Coco Chanel, de fapt încerca să-și găsească surse de finanțare pentru propria producție de parfumuri.

Fiind un afacerist profund legat de ruși, el însuși s-a născut și a crescut la Moscova, Ernest Beaux cîuta tovărășia rușilor. Așa se face că în 1921, la Paris, încerca să-l convingă pe Marele Duce Dimitri Pavlovici să finanțeze o producție de parfumuri. Ducele rus, plecat din țara lui care încăpuse pe mâna bolșevicilor, pe atunci era iubitul lui Coco Chanel. Această femeie, poate cea mai cunoscută din lumea lui 1900, pe atunci era proprietara unui lanț de boutique-uri, era creatoare de modă, femeie de afaceri.

Cele mai bune întâlniri

Cum a ajuns Coco Chanel să decidă cel mai cunoscut și cel mai vândut parfum, este iarăși o întâmplare. Sau poate o lecție. Din femeie amantă, ea a ajuns să dețină un imperiu prin relațiile cele mai profitabile pentru ea. Probabil că era bună în ceea ce făcea, dar cum a decis să lanseze un parfum? Nu a decis, pur și simplu a fost o întâmplare.

Pe când avea 25 de ani și era cântăreață într-un restaurant, Gabrielle Bonheur, numele real al lui Cocoi Chanel, a întâlnit pe omul care i-a schimbat viața. Mă rog, ea a știut să profite de această întâlnire. Vorbim de Etienne Balsan, un industriaș din lumea textilelor. Nu insistăm acum, dar de pe urma acestei relații, prin iscusință și talent, Coco a ajuns să fie creatoare de modă. Să aibă magazine și ateliere de croitorie.

Așa se face că, după un șir de iubiri și trăiri din cele mai celebre, Coco Chanel urma să-și lanseze o colecție de haine. Și cum am spus, fiind amanta Marelui Duce Dimitri Pavlovici, s-a întâlnit cu Ernest Beaux, creatorul de parfumuri. Căruia i-a cerut să-i creeze ceva special pentru lansarea hainelor ei. Un parfum. Așa cum patronii de astăzi, unii dintre ei, când vine Anul Nou, cumpără pentru angajați câte o felicitare.

I-a plăcut ei tocmai acel parfum!? Mai ales că a comandat doar 100 de sticluțe. I-a văzut viitorul!? Greu de spus dacă l-a ales pentru că i-a plăcut sau doar pentru că era în sticluța cu nr. 5 din cele prezentate de parfumierul Beaux. Esențial este că i-a zis Chanel nr. 5, pentru că era a cincea mostră oferită, iar colecția ei se lansa în 5 mai. Apoi, pentru Coco Chanel avea numărul 5 era un fel de talisman.

Așa s-a inventat Coco Chanel nr. 5. Cel mai celebru parfum, cel mai vândut, cel mai bun, cel mai ce vreți dvs.

Te-ar putea interesa și…

Marketingul și parfumurile merg mână în mână. Ca să vinzi un parfum trebuie să-i faci reclamă, să-l ridici în slăvi și să spui câteva cuvinte magice. Trebuie să le repeți obsesiv, să le difuzezi pe canalele de promovare, într-un cuvânt ai nevoie de acea poveste care, spusă la nesfârșit, te face și pe tine să […]
Până la a vorbi despre un parfum, de ce este unul mai bun decât altul, poate că ne-ar fi tuturor de folos să remarcăm o tendință a lumii mondene. O tendință a modei sau poate doar a oamenilor din industria de parfumuri, dar care cu siguranță are legătură cu transformarea societății noastre. S-ar putea crede […]
Există anumite parfumuri deosebit de scumpe, așa cum vă spuneam într-unul din articolele noastre anterioare, referindu-ne la cele obținute din secreții de balenă. În „Parfumul de ambră gri și puterea seducției” vă relatam despre cât de greu se găsește ambra gri, ceea ce justifică prețul exorbitant. Acum vom spune câteva cuvinte despre civet, un alt […]